Ioan Bain – sound designer

ioan bainIOAN BAIN are o experienţă de peste 60 de filme ca sound designer şi a fost membru în echipele de organizare a diverse festivaluri de film din România, unde s-a asigurat că „din punct de vedere tehnic, totul decurge firesc. Lucrul la festivalurile de film înseamnă bucurie şi emoţie.”

Se consideră norocos pentru că a lucrat cu oameni care au făcut istorie în sunetul românesc şi le-a ascultat poveştile. Lucrează de peste 30 de ani la Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică în cadrul Departamentului de Sunet şi a văzut primii paşi în meserie a multora dintre noii profesionişti în ale sunetului.

Mercy Street este a doua animaţie la care am lucrat. Indiferent de genul filmului (ficţiune, documentar, animaţie), pentru mine este important să transmit spectatorului emoţia, bucuria sau tristeţea pe care regizorul doreşte să le împărtăşească prin filmul său. Caut să fac spectatorul să empatizeze cu noi, cei care luăm parte la acest act de creaţie.

Întotdeauna lucrul cu oameni este mai greu. Mai mereu echipa de filmare gândeşte că „o dregem la post-sincron”. Din acest punct de vedere, la animaţie pot spune că este mai uşor. Ţine doar de ingeniozitatea şi priceperea ta. În România, de obicei, sound designerul şi sound editorul sunt una şi aceeaşi persoană, chiar dacă ele fac lucruri diferite. Sound editorul stabileşte conţinutul, iar sound designerul face că lucrurile să fie coerente şi consistente.

Dialogul cât de des posibil cu Radu Nicolae şi Ştefan Buzea m-a ajutat enorm la acest proiect. Neavând o experienţă prea mare în acest gen de film, am fost precaut şi am cerut puncte de vedere în permanenţă, chiar şi de la fiica mea, studentă la sunet-montaj la UNATC. Orice părere a contat şi orice sfat a fost binevenit. Evident că decizia finală a fost a regizorilor.

În adolescenţă vedeam tot ceea ce apărea în cinematografe, apoi am ajuns să lucrez în preajma unora dintre cei mai importanţi ingineri de sunet din România, din punctul meu de vedere, Andrei Pap, Silviu Camil, dar mai ales domnul Anusavan Salamanian al cărui asistent am fost mulţi ani. Deci sunt un norocos. Evident că marii sound designeri că Gary Rydstrom (Saving Private Ryan, Titanic, Jurassic Park) său Walter Murch (Apocalypse Now) te influenţează prin arta lor, dar una este să vezi filmele acestor maeştri şi alta este să lucrezi chiar tu cu regizori ca Sergiu Nicolaescu, Mircea Daneliuc, Elisabeta Bostan, Dan Piţa, Şerban Marinescu…